Ga door naar hoofdcontent
Nieuw“Groene producten hebben de toekomst”

“Groene producten hebben de toekomst”

Woensdag 22 juni 2022

De wereld van hernieuwbare bouwmaterialen is ongelofelijk divers: het gaat om plantaardige en dierlijke grondstoffen en reststromen, natuurvezels, algen, ‘groene’ chemicaliën, biopolymeren, gerecyclede (afval)plastics en noem maar op. Toch lijkt het wel eens of de media alleen oog hebben voor bouwen met hout.

Dat steekt Walter Wieten, directeur en oprichter van Fiberplast Group. Het bedrijf uit Drachten maakt al vijftien jaar biobased composietvloeren en -gevels die worden gemaakt uit secundaire reststromen uit de hout- en voedingsindustrie in combinatie met circulaire kunststoffen.

“In 2007 liep ik in Amerika toevallig tegen houtcomposiet aan en dat interesseerde me, want ik verwachtte dat groene producten de toekomst hadden”, vertelt hij. “Als je van afval zo’n mooi product kunt maken, dacht ik, wil ik daar wat mee doen.”

“Na marktonderzoek ontdekte ik dat het product in Nederland nog niet echt bekend was; er was één producent in ons land en er waren er drie in Duitsland. Ze maakten composieten met tot 80 procent naaldhoutchips en slechts 20 procent kunststof. De houtdeeltjes werden door het beperkte kunststofaandeel slechts beperkt ingekapseld, het materiaal bleef daardoor gevoelig voor algengroei, vervuiling en houtrot. En nog zag het er plastic-achtig uit.”

Ingekapseld

Walter koos voor een andere samenstelling: 52 procent loofhoutstof en 45 procent gerecycled HDPE, afkomstig uit afgedankte kliko-containers. Daar zitten nog wat additieven bij, zoals kleurpigmenten en UV-beschermers. Doordat het houtstof volledig is ingekapseld in het kunststof, is het product ook zeewaterbestendig en geschikt voor toepassing op hoogte, vanwege een wat hogere brandklasse. “Dat bleek een goede beslissing.”

Later kwam er nog een productlijn bij uit rijstvliesafval, afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie. Daar wordt wat calciumcarbonaat aan toegevoegd (kalk dat vrijkomt bij de drinkwaterproductie) en PVC.

“Het voordeel van al onze producten is dat ze 100 procent recyclebaar zijn. We nemen ze inclusief zaagafval e.d. weer in. Ze worden in onze fabriek in Polen gesorteerd, gereinigd en vermalen. Daarna zijn ze volledig geschikt voor hergebruik.”

Walter Wieten – directeur Fiberplast Group

De producten van Fiberplast worden vaak gekozen door architecten en aannemers vanwege hun natuurlijke uitstraling én om de duurzaamheidsdoelstellingen van hun opdrachtgevers te bereiken. Toch is verduurzaming een zaak van lange adem. “Voor een timmerman die 40 jaar lang met hout heeft gewerkt is het moeilijk om te schakelen naar houtkunststof of rijstkunststof. Het is een lang traject om geaccepteerd te worden. Ik ben bang dat daar wel een hele generatie overheen zal gaan.”

Fiberplast Envirodeck

Marketingsausje

Om de circulaire en biobased producten van Fiberplast Group ook bij inkopers voor het voetlicht te brengen, staan ze ook in de Nationale Inkoopdatabase Biobased Producten. Verantwoordelijk hiervoor was marketing consultant Jetske Postma.

“We willen in Nederland in 2050 circulair zijn. Vooral vanuit de overheid wordt dit steeds meer gepusht. En de provincies die de inkoopdatabase hebben opgezet, hebben daar ook echt behoefte aan”, zegt zij. “Als marketeer zie ik ook dagelijks de verkoopverhalen op internet, overgoten met mooie marketingsausjes. Dat is verwarrend. Er is een grote behoefte aan transparantie en betrouwbare informatie. Zodat je ook echt kunt aantonen wat het biobased gehalte van je product is of kunt laten zien dat je bepaalde certificaten hebt. ”

Heeft ze nog een boodschap aan andere bedrijven die nog twijfelen om hun producten in de database te zetten? “Gewoon doen. Wij hebben een aantal partners waarmee we zakendoen ook gewezen op dit platform. Het is goed dat zo veel mogelijk bedrijven hun producten hierop zetten. Samen kunnen we veel meer bereiken.”

“Ik denk ook dat het goed is dat we onze krachten bundelen”, zegt Walter. “Op dit moment is er nog niets georganiseerd waarmee biobased producenten hun stem kunnen laten horen. Een lobbytraject hebben we niet. Dat is wel jammer. Misschien dat we via de database in ieder geval iedereen bij elkaar kunnen brengen, zodat we ons samen krachtiger in de markt kunnen profileren.”

Foto’s: Fiberplast Group